Hoe moet ik een eigen webshop maken?

Hoe ik een eigen webshop moet maken, en waar te beginnen? Dat zijn vragen die we wekelijks horen, daar helpen we je natuurlijk graag mee!

Webshops zijn niet meer weg te denken van ons dagelijks leven. Vrijwel iedereen heeft wel eens iets online besteld. BVB Media heeft inmiddels al ruim 20 jaar ervaring in e-commerce. Heb jij een (offline) winkel? Of wil je juist een webshop beginnen zonder winkelpand en vraag je je af; hoe moet ik een eigen webshop maken? Hieronder vindt je de belangrijkste stappen.

1. Welk CMS moet ik gebruiken?

team kiest cms die past bij type webshop
Belangrijk om te weten is, wat is een CMS? Het CMS is het systeem waar je de webshop in bouwt, CMS staat voor Content Management Systeem. Bekende CMS zijn:
Doordat we werken en ervaren zijn met bekende CMS, kunnen we goed bepalen welk CMS het beste bij jouw eigen webshop zal passen.
team kiest cms die past bij type webshop

2. Kies een passend design of layout.

man bekijkt webshop op laptop van BVB Media
man bekijkt webshop op laptop van BVB Media

Een belangrijk onderdeel van “Hoe moet ik een eigen webshop maken” is het kiezen van een design. Je shopt zelf natuurlijk ook graag in een nette en aantrekkelijke winkel waar je makkelijk de artikelen kunt vinden die je zoekt. Verplaats je daarom in de potentiële bezoeker van je eigen webshop en kies of ontwerp het design en layout die daar bij past. En ohja, vermijd stock-foto’s, maak juist zelf originele foto’s van je producten, dat is pas authentiek. Alle webshops die BVB Media voor je bouwt zijn responsive. Dat wil zeggen dat jouw webshop er op je mobieltje net zo mooi uitziet als op je tablet of computer.

Het duurt maar 0,8 secondenvoor een eerste impressiezorg dat deze telt!

%

Wist je dat je bounce rate veel hoger is als je design niet aansluit bij het product?

3. Bepaal welke koppelingen of plugins je nodig hebt.

Jouw eigen webshop kan eigenlijk niet zonder koppelingen. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met de vervoerder van je bestellingen. Zo’n koppeling bespaart je ontzettend veel tijd, doordat jouw klant automatisch de Track&Trace ontvangt van zijn/haar bestelling. Terwijl jij het label uit de printer ziet rollen, ideaal dus! Maar ook een koppeling met je boekhoud programma of jouw leverancier zodat de voorraadstatus automatisch bijgehouden wordt. Oftewel, koppelingen maken deel uit van Hoe moet ik mijn eigen webshop maken.

  • Social Media koppeling
  • Betalingsprovider koppeling
  • Boekhoudsoftware koppeling
  • Leveranciers koppeling
  • Bol.com koppeling
  • Klanten reviewsysteem koppeling
Bart Hermsen successfully completed the All-around SEO course!

4. Inladen en stijlen van je artikelen

Bart Hermsen successfully completed the All-around SEO course!

De artikelen moeten niet alleen mooi weergegevens worden, ook de prijs, omschrijving, levertijd en specificaties moeten ingedeeld worden op je belangrijkste pagina; de product pagina. Het moet vertrouwen uitstralen en de bezoeker stimuleren om het product toe te voegen aan het winkelmandje en de aankoop te voltooien.

5. Hoe zorg ik ervoor dat gevonden wordt

Dit is wellicht het belangrijkste onderdeel van jouw eigen webshop; online goed gevonden worden. Oftwel, hoog ranken in Google. Dit noemen we Online Marketing. Want als niemand je vindt, krijg je geen bezoekers, en zonder bezoekers geen omzet. Het is dus van cruciaal belang dat je eigen webshop ten eerst technisch goed in elkaar zit. Ongeacht welk bovenstaand CMS je kiest, wij zorgen er voor dat deze technisch perfect in elkaar zit, zodat Google je webshop snel en makkelijk indexeert. 
Daarna gaat onze SEO expert samen met jou de site doorlopen om te bepalen wat we direct moeten verbeteren, en stellen we een 6-maanden plan op, waarbij je de content van je website blijft verbeteren. Want je eigen webshop is een dynamisch proces, online marketing is leuk maar kost ook tijd.

6. Zorg voor tevreden klanten en verzamel reviews!

Vetrouwen is ontzettend belangrijk. Waarom zouden mensen iets kopen bij iemand die ze (nog) niet kennen? Natuurlijk niet alleen omdat je een geweldige shop hebt met aantrekkelijke producten. Mensen laten zich nu eenmaal leiden door de ervaringen van anderen. Zorg er dus voor dat elke klant een positieve ervaring heeft tijdens en na het shoppen op jouw eigen webshop. Nodig je klanten actief uit om een review achter te laten, en toon deze op tactische plekken binnen de shop. Dat zorgt ervoor dat mensen eerder het vertrouwen hebben om het product juist bij jou te kopen.

Nieuwsgierig geworden?

Laat een bericht achter en we nemen contact op met je.

  • 1. Welk CMS
  • 2. Een passend design
  • 3. Koppelingen en plugins
  • 4. Stijlen van artikelen
  • 5. SEO optimalisatie
  • 6. Zorg voor tevreden klanten