Coronavirus en jouw webshop

Wat betekent het coronavirus voor jouw webshop
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Wordt je nu alweer lastiggevallen met Coronanieuws? Ja, maar we kunnen er nu echt niet meer omheen. De impact is groot maar biedt tegelijk ook kansen. We vinden het nodig je hier van op de hoogte te brengen en met je mee te denken. In het nieuws hoor je vaak "we kunnen het niet alleen", dat klopt en daarom is BVB Media er ook voor jou. Een persoonlijke aanpak geven we ook tijdens de Coronacrisis!

Wat betekent het coronavirus voor jouw webshop?

Wat het coronavirus betekent voor jouw webshop, is heel erg afhankelijk van de branche waar je in zit, en het soort producten dat je verkoopt. We zien dat sommige webshops het ontzettend goed doen. Denk hierbij aan webshops die kantoorartikelen verkopen, omdat veel meer mensen vanuit huis werken. Toetsenborden, muizen en monitors vliegen nu figuurlijk over de toonbank. Ook de kinderen moeten educatie blijven genieten en vermaakt worden, het gevolg is dat ook laptops en tablets het erg goed doen momenteel. Juist omdat het onlangs even lekker weer was, zijn mensen actiever in de tuin, en schieten de producten van tuinartikelen omhoog. Alles voor het onderhoud van je huis, stijgt nu in de verkoop. Uiteraard zijn er ook webshops die het moeilijk krijgen, voor sommige webshops ligt dit voor de hand, denk aan online reisbureaus, evenementen, hotelboekingen, en sportscholen. 

Tegelijk zien we dat er ook innovatieve oplossingen en creatieve maatregelen genomen worden, hierover zometeen meer.

Welke moeilijkheden brengt corona met zich mee?

We mogen er niet van uit gaan dat het coronavirus snel vertrokken is, sterker nog, de kans is groter dat we pas aan het begin staan van deze crisis. Dit brengt uitdagingen met zich mee, daar zijn we ons bij BVB Media ook terdege van bewust. Indien je een winkel hebt, is de kans groot dat je deze moet sluiten of wellicht al gesloten is. Deze medewerkers zitten thuis en het is lastig om hen vanuit huis vervangend werk te bieden.

Heb je je warehouse outsourced? Het is mogelijk dat er minder mensen in het magazijn actief zijn, orders picken kan dus langer duren dan gebruikelijk, hou hier rekening mee m.b.t. de beloofde uiterlijke besteltijd.

  • Meldt de actuele voorraad
  • Geef duidelijk de levertijd weer
  • Indien de reguliere manier van communicatie wijzigt, vermeld dit duidelijk

Welke kansen levert de huidige coronacrisis op?

Zeker nu zijn er kansen, zonder de moeilijkheden en risico’s uit het oog te verliezen. Ondanks dat de coronacrisis veel leed met zich meebrengt, waarbij we ook persoonlijk leed niet uit het oog mogen verliezen, biedt het zakelijk gezien ook kansen. Juist nu is het tijd om budgetten te verplaatsen. Offline marketing heeft nu een veel lagere ROI dan online. Jouw doelgroep vindt je nu online, dat is het uitgelezen moment om alle kanalen bij te zetten. We zien de activiteiten op social media door het dak gaan. Simpele video’s op instagram zorgen er wel voor dat jouw bedrijf of merk “top of mind” blijft. Je houdt je medewerkers tegelijk aan de gang. Facebook maakt overuren, ga je een Facebook campagne starten? Dan kan je Instagram tegelijk meenemen in je campagne. Zorg dat je medewerkers niet stilzitten, juist nu de winkel (wellicht) gesloten is, hebben ze tijd om unieke content te maken en een campagne op te zetten.

Ben je eigenaar van een sportschool en heb je een informatieve website? Denk eens na om ook sportartikelen aan te bieden en je website om te zetten naar een webshop. Je hebt een bestaand klantenbestand van mensen die nu niet kunnen sporten maar dit wel zouden willen, blijf deze mensen aan je binden. Ook diverse groepslessen zijn op afstand mogelijk, denk aan een livestream via een van de social media kanalen of via Google Hangouts. Met andere woorden, het is nu de tijd om je creativiteit in te zetten! 

Wellicht heb je alleen een webshop en is het voor jou business as usual. Let op dat er toch een aantal punten zijn waar je rekening mee moet houden. Veel bezoekers vragen zich af of een bestelling nog wel zal aankomen, en hoe lang het zal duren. Een gouden regel voor webshops is: zorg dat alle vragen van een bezoeker beantwoord zijn tijdens zijn/haar customer journey. Daardoor het goed om juist nu binnen de webshop aan te geven dat bezorging plaats zal vinden zoals je gewend bent.
Met name als je een bestaande email campagne actief hebt, of een nieuwsbrief, is dit hét moment om zulke zaken te benoemen.

  • Doe een live (via youtube, facebook of instagram) product presentatie. Vergeet niet je klanten van te voren op de hoogte te brengen
  • Gebruik de tijd om je medewerkers unieke content te laten maken (foto’s en teksten) over producten. Ze leren daarmee weer meer productinfo
  • Zet de chatfunctie op de webshop actiever in, denk na over videochat

Welke corona maatregelen heb jij genomen voor jouw webshop?

Deel jouw creatieve oplossingen en maatregelen in de comments!

Hoe ondersteunt BVB Media jou gedurende de coronacrisis?

Zoals je vast weet, of ondertussen gemerkt hebt, denkt BVB Media graag met je mee. Elk bedrijf en webshop is uniek en verdient een unieke persoonlijke aanpak. Hierboven hebben we een paar punten benoemd en je hopelijk geïnspireerd om de huidige coronacrisis om te zetten naar iets positiefs. Is het al positief voor jouw webshop, dan willen die flow graag vasthouden. 

De omzet van hardstore winkels neemt af, of stopt zelfs. De aandacht zal verplaatst moeten worden naar waar er omzet bereikt kan worden. Hierin voelt BVB Media haar verantwoordelijkheid om jou te ondersteunen

Zit je met vragen of uitdagingen waar je graag geholpen mee wil worden, wij staan voor je klaar. Samen zorgen we ervoor dat we nòg sterker uit deze crisis komen.

Heb je algemene vragen bedrijfsgerelateerde vragen of ben je op zoek naar meer informatie, dan kun je ook contact opnemen met het ministerie van Economische Zaken via het speciale telefoonnummer voor ondernemers: 0800-2117

Bekijk hier gerelateerde berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email